Nog onbegrijpelijker: Pools - Reisverslag uit Toruń, Polen van Pipi Drijfhout - WaarBenJij.nu Nog onbegrijpelijker: Pools - Reisverslag uit Toruń, Polen van Pipi Drijfhout - WaarBenJij.nu

Nog onbegrijpelijker: Pools

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Pipi

13 Maart 2009 | Polen, Toruń

Dzien dobry!

Dinsdag ben ik wat meer gewend geraakt aan de Tsjechie, de Tsjechen en het Tsjechisch. Ik ben met de bus richting de burcht/kasteel (Prazsky Hrad) gegaan. Mooi uitzicht over de stad, en mooie gebouwen. Ook veel concerten. Na een bezoek aan de 'Kathedrala sv. Vita' die daar staat ben ik weer de heuvel afgegaan en over de oude 'Karluv most' (Charles bridge) naar de oude Joodse wijk gelopen. Daar de begraafplaats en de Synagogen die ernaast staan bekeken. Erg indrukwekkend, vooral de muren binnen die vol staan met namen en jaartallen. Na nog een rondje door de wijk weer de heuvel opgegaan. Daar heb ik in een heel leuk kerkje naar een concert geluisterd. Allemaal behoorlijk populaire stukken, maar ook heel erg mooi. Daarna heel snel teruggelopen naar de bushalte omdat het vreselijk koud was, en terug naar het hostel. Daar lekker gegeten en op de bank gaan zitten met mijn Thomas Cook-boek (boek met alle treinroutes en tijden in Europa) om de reis naar Torun te plannen. Dat was helaas niet makkelijk; de treinen in Polen rijden niet zo logisch en regelmatig als we in Nederland gewend zijn. Maar na een tijd zoeken heb ik gelukkig een manier gevonden. Toen eerst geprobeerd kennis te maken met iemand die ook in de woonkamer zat; hij sprak alleen geen enkele taal die ik begreep, dus dat gesprek hield snel op. Daarna mijn kamergenoot uit Nieuw-Zeeland ontmoet, die natuurlijk wel Engels sprak, en heel gezellig met hem gepraat.

De volgende ochtend ontbeten met een Turks meisje, dat woont in Amsterdam; wat een toeval. Eigenlijk was ik van plan om naar het Dvorak-museum te gaan, maar omdat ik een beetje te laat was opgestaan had ik daar geen tijd voor; ik wilde om 1 uur namelijk naar nog een concert. Dat dus ook gedaan. In een paleis deze keer, in een mooie kamer. Dwarsfluit, altviool en piano. Weer vrij bekende stukken. Jammer was dat ze een beetje verveling uitstraalden, alsof ze het elke dag deden. Dat was trouwens ook het geval, dus wel een beetje logisch.
Daarna heerlijk door de stad gelopen, onder andere op zoek naar postzegels. Merkwaardig; je kunt overal, in elk klein winkeltje of straattentje kaartjes voor de bus kopen. Maar postzegels; nee dat verkopen ze echt alleen in het postkantoor. De bus weer opgezocht en terug naar het hostel. Hoe het kan weet ik niet, maar toen ben ik wel bij de verkeerde halte uitgestapt, dus dat was nog even een onverwachte wandeling.
Gegeten met mijn andere kamergenoot, uit Texas, die ik bijna niet kon verstaan, maar het was wel gezellig. Toen moest ik mn tas inpakken, wat moeilijk was omdat deze jongen uit Texas al lag te slapen en ik dus heel zachtjes moest doen (omdat ik niet teveel op de Chinezen wilde lijken). Op tijd gaan slapen, want...
De volgende ochtend ging mijn wekker om 5.30. Om 6 uur stond ik buiten te wachten op de bus. Ik had me wel wat zorgen gemaakt over deze ochtend, niet het vroege opstaan, maar zo vroeg met bus en metro leken me niet zo fijn. Maar 'gelukkig' begint de spits in Praag om 6 uur, dus de bus was gewoon vol, zoals ik gewend was. Nou stond ik natuurlijk iedereen in de weg met mijn tas. Maar ik was heel handig helemaal voorin gaan staan, zodat ik er snel uitkon om andere mensen erlangs te laten. Het ging heel goed, totdat er 3 (wederom) Chinese vrouwen instapten, die tussen mij en de deur gingen staan. Zij vonden het niet nodig om aan de kant te gaan toen ik samen met ongeveer 15 mede-passagiers uit wilde stappen. Chinezen...
Na nog een ritje met de metro heb ik het treinstation bereikt. Ik zag op het bord mijn trein staan, met juiste tijd en perron. Alleen kon ik de treinen niet vinden; dat geven ze niet even handig aan. Nouja, niet in het Engels in ieder geval. Maar om kwart voor 7 zat ik netjes op het goede perron te wachten op mijn trein, die om 7.11 vertrok. In de trein gezeten tot half 2. Aangekomen in Wroclaw: Polen. Waar ze in Praag nog dingen in het Engels aangeven, doen ze in Polen ook echt alleen aan Pools. Maar 'Bancomat' (pinautomaat) en 'WC' zijn duidelijk, dus die dingen maar eerst opgezocht. Daarna 2 uur gewacht. Helaas kon ik mijn trein niet op het bord vinden, ook doordat ik niet wist wat 'aankomst' en 'vertrek' was, waardoor ik dus alle borden moest afzoeken. Uiteindelijk naar de informatie balie gegaan, en omdat ik niet wist hoe je 'Bydgosczc' uitspreekt, heb ik die naam op een briefje geschreven. De aardige man schreef terug: '15.39, peron 1'. Daar heb je wat aan. Het klopte ook nog. Toen tot half 9 in de trein gezeten, en aangekomen in Bydgosczc. Daar werd ik opgehaald door Julia en haar vader, die mij met de auto op kwamen halen en meenamen naar Torun. Ik ben trouwens naar Bydgosczc gegaan, omdat dat de plaats het dichtst bij Torun was waar ik kon komen. (De treinen reden dus niet naar Torun, een stad vergelijkbaar met Leiden). Na natuurlijk eerst een hele tijd gepraat te hebben lekker gaan slapen, want daar was ik wel aan toe.

Vandaag eerst naar een presentatie over een universiteit in 'Bydgosczs' gegaan (toeval!), in het Pools dus ik begreep het natuurlijk niet, maar Julia wilde er graag heen. Daarna heeft ze me een rondleiding door de stad gegeven. We zijn ook naar de tentoonstelling over oa China, Japan en Tibet gegaan in 'Het huis onder de ster'. Vervolgens 'Pools' gegeten in een leuk restaurantje en daarna terug naar huis. Want het is vandaag Julia's verjaardag en dat hebben we dus met haar ouders en zusje gevierd. Vanavond vieren we het met haar vrienden in de stad, dus de dag is nog lang niet afgelopen!
Het is heel leuk om hier weer te zijn, Julia en haar ouders zijn ontzettend aardig en gastvrij en ook haar jongere zusje is heel lief: ik heb al een hele mooie tekening van haar gekregen!

Wat we morgen gaan doen is een verrassing, dus ik ben erg benieuwd; het wordt vast en zeker leuk en heel gezellig!

xx Pipi

  • 13 Maart 2009 - 18:08

    Marijke:

    Hai Pipsie, Wat leuk allemaal! En je weet het hè? Polen kunnen heus feest vieren!! Feliciteer Julia van me (ik doe nog wel een mailtje sturen). Véél plezier en dikke kus M

  • 13 Maart 2009 - 18:19

    Jw:

    Hoi Piep,

    Een hele reis van Praag naar Torun! Ik heb uitgerekend bijna 14 uur. Gelukkig heb je het gered. Wel fijn dat je nu een adres had en geen reserveringen in hostels hoefde te doen. Wil je Julia en haar ouders ook namens mij erg bedanken voor de gastvrijheid. En ook nog gefeliciteerd met haar verjaardag natuurlijk!!
    Hoop dat je nog een gezellig weekend hebt in Polen. Julia heeft toch nu vakantie? Heb uitgerekend dat je laatste dag van de kaart maandag a.s. is. Ik ben maaandagmiddag in Utrecht. Erg centraal dus, ik kan je overal oppikken. Laat je svp nog even weten hoe ik mijn super-dochter weer in mijn armen kan sluiten?

    Gr. en dikke kus, JW



  • 13 Maart 2009 - 18:49

    Anny:

    Ha die Pipi,
    Wat ontzettend leuk om al je reis verslagen te lezen. En wat fijn dat je het zo erg naar je zin hebt, petje af hoor om zo alleen op reis te gaan. Hoop dat de laatste dagen nog vol van plezier zullen zijn.
    Geniet er nog lekker van.
    Liefs Anny.

  • 13 Maart 2009 - 22:35

    Duko:

    Hey pipsie,

    Dat klinkt als een hele opgave: eerst treinreizen en vervolgens het Tsjechische (dat zal wel niet kloppen) nachtleven induiken. Feleciteer Julia van me!

    Dikke kus,
    Duko

  • 14 Maart 2009 - 08:27

    Jantien:

    ha pip,
    jeetje, ik ben zwaar onder de indruk van alles wat jij meemaakt en onderneemt.geweldig! geniet nog even van het laatste stukje van deze reis en we kijken nu al uit naar wat je nog meer te vertellen hebt als je thuiskomt. dikke kus namens ons allen jantien

  • 14 Maart 2009 - 09:38

    Daphne:

    Heej pip!!
    zo wat maak jij veel mee zeg! klinkt allemaal hartstikke leuk! nou geniet nog van de laatste dagen in polen!;)
    xx daf

  • 14 Maart 2009 - 18:28

    Marleen-gerben-karin:

    Hallo Pipi,
    Heel leuk om je verhalen over Praag te lezen. Ik ben daar ooit zelf ook geweest en herken veel. Ik heb daar ook erg genoten, wat leuk dat je ook naar een paar concertjes bent geweest. Als ik zo terugkijk heb jij ontzettend veel gezien en beleefd in 4 weken, geweldig! Je bent op plaatsen geweest die ik nog helemaal niet ken. Wat een indrukken, meid! En wat leuk dat je zo gastvrij bij Julia bent ontvangen. Geniet nog van je laatste dagen daar en alvast een heel goede thuisreis gewenst!
    Je kaartje is trouwens vandaag aangekomen, dankjewel, heel lief!
    Dikke kus van ons alledrie,
    Karin

  • 15 Maart 2009 - 20:36

    Wil:

    Dag Pipi,

    Alvast een WELKOM THUIS!
    Je hebt je Europa reis geweldig gedaan, dus je kunt je andere reizen ook gaan doen. Dat gaat je lukken!
    Ik denk dat je eerst even moet "afkicken".
    Ik vind je toppie!

    Liefs,
    Wil.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Polen, Toruń

Een maand door Europa

Recente Reisverslagen:

17 Maart 2009

Terug in Leiden

13 Maart 2009

Nog onbegrijpelijker: Pools

09 Maart 2009

Nemluvim cesky

07 Maart 2009

Nattere voeten

05 Maart 2009

Natte voeten
Pipi

Actief sinds 13 Feb. 2009
Verslag gelezen: 148
Totaal aantal bezoekers 29431

Voorgaande reizen:

28 Juli 2014 - 28 Juli 2015

Australië #3: Working Holiday

21 December 2012 - 21 Januari 2013

India

10 Juli 2012 - 20 December 2012

Studeren in Sydney

10 April 2009 - 30 Juli 2009

Thailand & Australie

17 Februari 2009 - 16 Maart 2009

Een maand door Europa

Landen bezocht: