Marseille in een dag - Reisverslag uit Marseille, Frankrijk van Pipi Drijfhout - WaarBenJij.nu Marseille in een dag - Reisverslag uit Marseille, Frankrijk van Pipi Drijfhout - WaarBenJij.nu

Marseille in een dag

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Pipi

01 Maart 2009 | Frankrijk, Marseille

Bonjour mensen thuis,

Gisteren heb ik de Spanjaarden weer ingeruild voor de Fransen. Eigenlijk is er niet zoveel verschil; ze eten allebei op onmogelijke tijden en je verstaat ze allebei niet.
De treinreis was wel een avontuur. Om kwart voor 7 opgestaan om om half 8 het hostel uit te kunnen, om om half 9 met de trein te gaan. (Op Passeig de Gracia, vandaar een uur tussen metro en trein). Daar gekomen stond de trein die ik zou nemen (8.30 naar Cerbere) niet op de borden.. o o. Ben maar gewoon naar het spoor gegaan waarvan de treinen vertrokken die ongeveer die kant opgingen, en daar zag ik gelukkig op een vertrektijdenschema dat de trein 20 minuten later zou vertrekken. Toen de trein kwam was het nog een beetje twijfelachtig of het wel de goede was: in Barcelona hebben ze van die handige elektronische borden waarop staat welke trein hoelaat en waarnaartoe vertrekt, maar die deed het net even niet:S En er werd wel wat omgeroepen.. maarja, in het Spaans.. Ben maar gewoon ingestapt en na een tijdje bleek dat het inderdaad de goede trein was. Overgestapt in Cerbere (net over de Franse grens). Gelukkig kwam ik met mijn later vertrokken trein niet in de problemen; ik had nu een uur overstaptijd in plaats van anderhalf uur. Daarna nog een keer in Nimes overgestapt. Tot mijn verbazing ging dit allemaal goed! Gelukkig maar.
Om half 6 aangekomen op Marseille Saint Charles. Toen moest ik op zoek naar het hostel. Die staat tegenover het treinstation, het duurde alleen wat langer om er te komen omdat ik er eerst voorbij gelopen was. Maar het inchecken ging goed en nog voor 6 uur liep ik alweer buiten. Een geweldige buurt is het niet. Zeker niet om 's avonds alleen rond te lopen. Dus heb ik in een winkeltje wat eten gekocht en ben weer terug gelopen. Er waren niet zoveel mensen, en zeker na een week samen met Duko voelde ik me wel wat alleen. Ik ben in de gezamenlijke woonkamer gaan zitten lezen en langzaam kwamen er wel meer mensen bijzitten. Niet echt mensen ontmoet, maar het zat wel gezellig.
Daarna lekker gaan douchen en vroeg gaan slapen want 10 uur reizen is best wel vermoeiend. 12 uur lang geslapen en de volgende ochtend de metro genomen. Toen merkte ik hoe verwend ik was geraakt in Parijs en Barcelona; na 5 minuten begon ik me al af te vragen waarom het zolang duurde voor er een metro kwam. Uitgestapt bij een halte die volgens de kaart vlakbij de 'Basilique du Sacre Coeur' en niet ver van de 'Notre Dame de la Garde' was. Het eerste klopte; deze kerk was alleen dicht. Of er was net een dienst, maar ik kon er in ieder geval niet in. Het tweede klopte ook wel een beetje; er stond alleen niet bij dat de Notre Dame bovenop een 147 m hoge berg staat. Ik vroeg me wel af waarom de straten zo steil waren, maar toen ik daarna de kerk kon zien, snapte ik waarom. Het was een behoorlijke klim, maar het was het waard; zowel de binnen als de buitenkant zijn heel mooi. Na een tijdje rondlopen besloot ik om de bus terug te nemen. Achteraf was ik toch liever gaan lopen, want we reden (voor mijn gevoel) bijna overal tegenop, veel te hard bergafwaards en ik was dus blij toen ik er weer uit mocht. Uitgestapt bij 'Vieux Port': de haven. Een heel leuk gebied met veel terrasjes en restaurantjes, gezellige mensen en muziek op straat. Daar lekker spagetti gegeten in een restaurantje. Daarna de' Abbaye St. Victor' en de Kathedraal bezocht. Er waren nog meer dingen die ik wilde zien, maar er waren er veel dicht; ik had trouwens toch geen tijd, want het was inmiddels alweer half 6. Nog even staan kijken bij twee indianen die muziek maakten, en toen teruggegaan naar mijn hostel. Net twee Duitsers ontmoet die heel trots waren dat ze in 'onze taal' konden zeggen: 'Mag ik de afstandsbediening hebben?'. Gekke Duitsers.. Maar ze zijn net als ik een rondje door Europa aan het maken en ze bezoeken ongeveer dezelfde steden als ik, alleen op een ander moment, dus dat is wel toevallig!
Morgenochtend m'n tas pakken en naar het station; om half 10 vertrekt de trein. Met twee of drie keer overstappen, en een keer met de bus hoop ik om 6 uur in mijn hostel in Turijn te zijn.

Voor nu maar au revoir!
x Pipi

  • 01 Maart 2009 - 18:04

    Marleen:

    hoi piep

    heb je veder nog wat gedaan met de duitsers?

    tot ziens marleen

  • 01 Maart 2009 - 20:56

    JW:

    Hoi Piep,

    Fijn dat de treinreis met al dat overstappen goed verlopen is. Je hebt je dag in Marseille goed besteed! Veel succes morgen op je weg naar Italie. Daar hebben ze pas echt lekkere spaggeti. Heb zojuist Duko naar R gebracht. Voor hem begint het gewone leven weer (binnenkort 4 tentamens).
    Gr. en kus JW

  • 01 Maart 2009 - 20:56

    Duko:

    Hey pips,

    Wat een leuk verhaal weer, pas je wel op voor zakkenrollers ;-). Uiteraard zijn Duitsers lang niet zulk goed gezelschap als jouw broer maar het is in ieder geval iets.

    Heel veel succes tussen de Italianisimo's

  • 02 Maart 2009 - 14:36

    Kyra:

    haha geweldig!
    pas je wel op voor de gladde italianen? duitsres zijn nog lief vergeleken bij hun;)
    ik lees al je verhale:)
    liefs (L)

  • 02 Maart 2009 - 17:54

    Wil:

    Dag Pipi,

    Ik geniet van je verhalen maar ik ben ook blij dat je uit Marseille weg bent.
    Vroeger,lang geleden in mijn jonge jaren, was ik daar ook en ik vond het toen al niet prettig.
    Ga maar veel mooie dingen bekijken in Italie!

    Groeten,

    Wil.

  • 04 Maart 2009 - 08:17

    Jantien:

    ha pips

    wat een avonturen! ik liep wat achter met het lezen van al je verhalen maar duko heeft verslag gedaan van Barcelona. geweldig allemaal,ik ben blij dat je niet meer in marseille zit. pas goed op en heel veel plezier in Turijn
    tot de volgende keer, dikke kus jantien

  • 04 Maart 2009 - 16:20

    Freya:

    Heeeeei Pipi!
    Wat leuk om je avonturen te lezen!
    Veel plezier!
    x Freya

  • 04 Maart 2009 - 19:38

    Jord:

    Heeeeey pipi!!

    Wat leuk om dit allemaal te lezen!! Zo te lezen heb je het ook goed naar je zin.

    Ook ga ik woensdag weer beginnen met pianolessen!! hihi.

    xx Jord.

  • 04 Maart 2009 - 20:39

    Marijke:

    Ik maak me toch een beetje zorgen over die muizen!!
    Wenen wordt vast heel leuk en alvast de groeten aan Sissy!
    Dikke kus - M

  • 05 Maart 2009 - 13:03

    Jilly:

    Hee pipsi

    Ik liep ook een beetje achter met lezen, want heb het nogal druk met school enzo. Waar ligt Turijn? Maak je wel veel foto's?
    Veel plezier nog!

    xx Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Marseille

Een maand door Europa

Recente Reisverslagen:

17 Maart 2009

Terug in Leiden

13 Maart 2009

Nog onbegrijpelijker: Pools

09 Maart 2009

Nemluvim cesky

07 Maart 2009

Nattere voeten

05 Maart 2009

Natte voeten
Pipi

Actief sinds 13 Feb. 2009
Verslag gelezen: 142
Totaal aantal bezoekers 29453

Voorgaande reizen:

28 Juli 2014 - 28 Juli 2015

Australië #3: Working Holiday

21 December 2012 - 21 Januari 2013

India

10 Juli 2012 - 20 December 2012

Studeren in Sydney

10 April 2009 - 30 Juli 2009

Thailand & Australie

17 Februari 2009 - 16 Maart 2009

Een maand door Europa

Landen bezocht: