Nemluvim cesky - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Pipi Drijfhout - WaarBenJij.nu Nemluvim cesky - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Pipi Drijfhout - WaarBenJij.nu

Nemluvim cesky

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Pipi

09 Maart 2009 | Tsjechische Republiek, Praag

Lieve allemaal,
Allereerst heel erg bedankt voor al jullie berichtjes; ook al vermaak ik me prima, het is wel heel leuk om af en toe wat uit Nederland te horen!

Ook zondag was een hele leuke dag in Wenen. Het regende zelfs niet meer! Er waren nog wat dingen die op mijn lijstje stonden, een museum, een paar monumenten, maar omdat ik er eigenlijk helemaal geen zin in had, en het best wel mooi rondloopweer was, ben ik dat dus maar gaan doen. Ik ben naar het metrostation gegaan en heb de eerste metro genomen die kwam, en ben uitgestapt waar ik het wel interessant vond klinken. Na een tijdje rondlopen zag ik een mooie toren en dacht: kom, laat ik daar eens heengaan. Onderweg kwam ik langs een gesloten supermarkt, met op het parkeerterrein een rommelmarkt. Het stond vol met mensen met auto's met open kofferbakken, vol met zooi. Erg leuk, aangezien ik wel van zooi houd, en ook heel gezellig. Daarna doorgelopen naar de toren. Ik weet nog steeds niet precies wat het is, een soort gebouw om de 'kunst' te beschermen, maar ik kon niet naar binnen. Het zag er in ieder geval mooi uit. Er was wel een tramhalte, en aangezien ik toch een 'reis zoveel je wilt in 3 dagen-kaart' had, ben ik gaan zitten, en ben ongeveer drie kwartier blijven zitten, tot we bij de eindhalte waren. Heerlijk in de zon uit het raam gekeken. Ik stapte uit in wat later het Prater bleek te zijn, een heel groot park. Er waren wat tenten, veel muziek, en veel mensen bij elkaar, dus daar ben ik heen gelopen. Het was een soort 'Ter land, ter zee en in de lucht', mensen die zelf karretjes hadden gemaakt en daarmee een wedstrijd hielden op een soort mini-treinbaan. Heel leuk om te zien, en heel gezellig!
Mijn wandeling door het Prater voortgezet en tijdens een warme chocolademelk (lekker buiten in de zon!) bedacht ik; er stond iets met Prater in dat die reisgids. En ja hoor, een reuzenrad: topattractie volgens de ANWB. Vanwege de drukte en de prijs had ik niet zoveel behoefte om erin te gaan, maar wel leuk om gezien te hebben!
Plotseling liep ik tegen een metrostation aan, en heb de metro genomen naar het centrum. Daar gezocht naar een supermarkt, maar die niet gevonden. Terug naar het hostel en verder gezocht. Toen een nadeel van dit rondreizen ontdekt: je verliest al je gevoel voor tijd, dag, datum en plaats. Het was zondag. Winkels gesloten. Na een hele tijd zoeken toch een miniwinkeltje gevonden voor avondeten. Als je maar volhoudt he!
Ook zonder plan, is het een hele leuke dag geworden. Totdat ik wilde slapen. Ik had 4 kamergenoten: 2 Chineesachtige jongens, 2 Chineesachtige meisjes. De meisjes hadden bedacht dat ze niet de woonkamer als praatplek wilden gebruiken, maar de slaapkamer. Op zich geen probleem; totdat iemand wil slapen. Ze trokken zich niets aan van het feit dat ik al lang in bed lag; ze bleven maar onverstaanbaar praten en irritant giegelen. Supervervelend. Toch ben ik op onverklaarbare wijze in slaap gevallen. Totdat ik om half 6 (!!) wakker werd van een vreselijke herrie. Niet de meisjes deze keer, de jongens. Ze waren aan het inpakken; blijkbaar moesten ze vroeg met het vliegtuig. Maar in plaats van zachtjes hun spullen te pakken en snel weg te gaan, maakten ze nog meer lawaai dan ze overdag al deden, en ook nog heel lang. Nee, de Chinezen hebben het bij mij nu wel verpest.

Vanmorgen ben ik met de trein vertrokken vanaf 'Wien Sudbahnhof'. T ging allemaal prima; gewoon een 6-persoonscoupe voor mij alleen zoals ik inmiddels gewend ben.
Tot een bepaald moment tijdens die reis was ik gewoon op weg naar Praag; gewoon een stad, een logisch vervolg op Wenen. Toen realiseerde ik me echter, dat ze in Praag:

a) de Euro niet hebben, en ik dus op een bepaalde manier heel snel een plaats moest vinden om te wisselen

b) een taal spreken die ik niet als Duits, Frans en Italiaans enigszins kan begrijpen (mits heel langzaam gesproken of heel duidelijk en kort geschreven), maar een taal met accenten op letters waar helemaal geen accenten op kunnen staan, lettercombinaties die onmogelijk uitgesproken kunnen worden, en zinnen waarin alle logica ontbreekt.

Dit moment was overigens het passeren van de grens. Plotseling waren alle bordjes op het station onleesbaar, en werden er dingen omgeroepen die voor mijn gevoel alles konden betekenen. Gelukkig hoefde ik niet over te stappen. Maar welk station ik eruit moest? Meestal kun je tellen; de stations worden omgeroepen. Maar ook al werd alles zowel in 'onverstaanbaar', Duits als Engels omgeroepen: de stations klinken alsnog als 1 groot woord; ook al waren het er minstens 5. De man die intussen bij mij in de coupe was komen zitten kon mij ook niet helpen. Op de vraag hoelaat we in Wenen zouden aankomen antwoordde hij: "Not now, but eeh 2" Jaja.. Thank you.. Gelukkig kon de conducteur mij later vertellen dat het ongeveer half 3 zou zijn; en dat was het geval. Op het station aangekomen waren de meeste bordjes ook in een soort van Engels. Bovendien hadden ze een pinautomaat, waar ze mijn pinpas gewoon accepteerden. Geen probleem dus. Ook de reis met metro en bus ging goed, en in het hostel aangekomen hadden ze nog plaats. Het regende wel weer, maar ik was allang blij dat de rest goed ging.
Vanmiddag heb ik een tijdje rondgelopen in het centrum; tot het weer ging regenen. Boodschappen gedaan bij de Albert: inderdaad, gewoon een Albert Heijn in Tsjechie. Het hostel is erg gezellig en mooi, en de Tsjechen zijn niet zo erg; alleen onverstaanbaar (maar de meesten spreken Engels!.

Na shledanou!

xx Pipi





  • 09 Maart 2009 - 18:14

    Marleennnn:

    hoi pip,

    fijn dat ze een beetje engels spreken!

    marleen xxx

  • 09 Maart 2009 - 20:21

    Marijke:

    Hé Pipsie,
    Je bent er al! Wat leuk!! In die prachtige stad. Als het weer het toelaat is het een echte slenterstad. Dank je wel is "djé-kjoe-ie". Véél plezier en dikke kus - M

  • 09 Maart 2009 - 22:35

    JW:

    Hoi Piep,

    Al weer een leuk verhaal! Je maakt wel veel leuke dingen mee op je reizen. Vergeet niet die hele oude brug te bekijken (naam vergeten). Tip: soms kun je je met Duits beter redden dan met Engels.
    Gr. en dikke kus, JW

  • 09 Maart 2009 - 22:48

    Duko:

    Hey pips,

    Leuk joh dat je in Wenen ook een dagje zonder regen hebt gehad. Ik hoop dat je Praag wat vind en over die Chinezen heb je gelijk hoor :D. Vergeet niet om in Tsjechië even goedkoop drank te smokkelen :-p

    Dikke kus,
    Duko

  • 10 Maart 2009 - 11:49

    Jantien:

    ha pips
    altijd al gedacht dat die chinezen niet te vertrouwen zijn, ze lijken zo aardig en bescheiden maar onderhand! nee hoor, geintje, maar wel lullig dat ze geen rekening met een ander houden.
    veel plezier in praag
    kus jantien

  • 10 Maart 2009 - 18:44

    Wil:

    Dag Pipi,

    Ik neem m´n petje voor je af! Geweldig hoe jij door al die steden trekt en je weet te redden. Ook je verhalen zijn prachtig, ik reis gewoon een beetje met je mee.
    Ik hoop dat je nog een leuke week hebt.

    P.s. Laat die drank voor Duko maar zitten, je hebt tenslotte nog een paar reizen voor de boeg!

    Veel groeten,

    Wil.


  • 13 Maart 2009 - 17:21

    Anneline:

    Heey Pipi!
    Ik kom nu pas achter het bestaan van je site; sorry!
    Klinkt echt fijn wat jij allemaal gedaan hebt:)

    ik hoop dat je t zo leuk blijft houden en ik zal na pww je reis een beetje gaan volgen! hoelang ben je nog weg ongeveer?

    xx

  • 13 Maart 2009 - 17:22

    Anneline:

    Heey Pipi!
    Ik kom nu pas achter het bestaan van je site; sorry!
    Klinkt echt fijn wat jij allemaal gedaan hebt:)

    ik hoop dat je t zo leuk blijft houden en ik zal na pww je reis een beetje gaan volgen! hoelang ben je nog weg ongeveer?

    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tsjechische Republiek, Praag

Een maand door Europa

Recente Reisverslagen:

17 Maart 2009

Terug in Leiden

13 Maart 2009

Nog onbegrijpelijker: Pools

09 Maart 2009

Nemluvim cesky

07 Maart 2009

Nattere voeten

05 Maart 2009

Natte voeten
Pipi

Actief sinds 13 Feb. 2009
Verslag gelezen: 155
Totaal aantal bezoekers 29410

Voorgaande reizen:

28 Juli 2014 - 28 Juli 2015

Australië #3: Working Holiday

21 December 2012 - 21 Januari 2013

India

10 Juli 2012 - 20 December 2012

Studeren in Sydney

10 April 2009 - 30 Juli 2009

Thailand & Australie

17 Februari 2009 - 16 Maart 2009

Een maand door Europa

Landen bezocht: