How to live in Sydney. Klachten uit 't hostelleven - Reisverslag uit Sydney, Australië van Pipi Drijfhout - WaarBenJij.nu How to live in Sydney. Klachten uit 't hostelleven - Reisverslag uit Sydney, Australië van Pipi Drijfhout - WaarBenJij.nu

How to live in Sydney. Klachten uit 't hostelleven

Door: Pipi

Blijf op de hoogte en volg Pipi

18 Juli 2012 | Australië, Sydney

Lieve Mensen,

Terwijl ik de Chinezen sinds mijn vlucht hiernaartoe al wat aardiger vind, hebben de mensen uit Singapore het helemaal bij mij verpest.
Na het plaatsen van mijn vorige bericht ging ik lekker slapen. Ik deel deze kamer met 5 anderen; 5 mensen uit Singapore, samen op reis. Op zich geen probleem hoor, ik ben niet het type dat mensen veroordeelt wanwege hun afkomst... Maar goed, toen ik net lekker sliep, kwamen ze allemaal binnen. Op zich geen probleem dat ik daar wakker van wordt, al hadden ze het van mij het omkleden enzo allemaal wel wat sneller mogen doen. Erger vond ik, dat ik om 12 uur wakker werd doordat één Singaporenees zo extreem hard lag te snurken dat het hele hostel het gehoord moet hebbben. Nou slaap ik normaal overal en overal doorheen, maar zelfs ik kon hier dus niet tegen. Er was ook niemand van zijn Singapornese vrienden die hem even een zet gaf zodat hij stopte, en ik vond ook niet dat ik dat kon maken. Ik weet niet waarom, maar om even voor 3 uur stopte hij, en kon ik weer slapen.
Tot het 6 uur was, en deze kleine Singaporileense gemeenschap besloot om de koffers in te pakken. Tsja dat moet gebeuren als je vroeg weg moet he, niets aan te doen. Maar blijkbaar stoppen zij alles in plastic zakken in hun koffer. Een koffer inpakken is op zich niet zo erg, maar het geluid van 100 krakende plastic zakken is gewoon niet te harden. Om kwart voor 7 begonnen ze er ook nog bij de praten - nou, fluisteren. Ze schrokken een beetje toen ik zei 'He guys, jullie mogen wel gewoon praten hoor want ik ben toch wakker.' Ze gingen toch maar door met fluisteren. Nouja zelf weten dan.
Toen die Singaporen weg waren, ben ik weer lekker gaan slapen. Tot kwart voor 10, toen kwam de schoonmaker. 5 bedden moesten opnieuw opgemaakt worden. Nou je doet maar, ik blijf gewoon slapen. Toen zijn collega nogal luidruchtig langsliep, zei hij wel 'Sssssst'. Dat vond ik dan wel weer aardig. Om 11 uur kreeg ik een nieuwe kamergenoot, heb ik me ook weinig van aangetrokken. Om 3 uur ben ik maar eens opgestaan. Ja ik ga echt enorm goed om met m'n jetlag!

Nou, tot zover de klachten uit het hostelleven hier. De singaporen zijn weg en ik heb nu 3 (denk ik) kamergenoten; een Engelse en twee Duitsers. Eens zien hoe ze zich gedragen. Jullie begrijpen natuurlijk al dat ik deze dag wederom bar weinig gedaan heb. Ik heb koffie gedronken tegenover het hostel (daar moet je wel 3 straten voor oversteken... Vraag me niet hoe dat werkt, maar het werkt), rondgelopen door Chinatown, wat ook wel heel gezellig was. Op zondag zijn veel dingen gewoon open. Hoewel er natuurlijk niets boven Groningen gaat, mag Groningen daar naar mijn mening nog wel wat van leren. 's Avonds boodschappen gedaan en gegeten met Dania en een Nederlands meisje. Later ook nog een paar andere Nederlanders ontmoet in de gang. Hoewel ik daarvoor natuurlijk niet in Australie ben, is het toch wel leuk!

Maandag de 16e. M'n nieuwe kamergenoot ontmoet; eerst sliep ik tot 3 uur, en toen ik om 6 uur terug kwam lag hij alweer te slapen, gezellig zo'n hostel. Maargoed, nu hadden we de kans om even te praten. Daarna op pad gegaan naar de Universiteit (ja, alweer). Ik moest even wat regelen voor m'n zorgverzekering hier. Dat probeerde ik vrijdag ook al, maar toen had ik niet alle nodige spullen bij me. De man achter de balie herkende me, dus toen schoot het gelukkig mooi op. Nog even rondgelopen op de campus (echt echt leuk daar :) ) en in de wijk die eraan grenst; Newtown. Een leuke gezellige wijk, dus daar zal ik nog wel vaker komen. Inmiddels heb ik al een gat in de zool van m'n schoen, dus na een flinke wandeling terug gegaan naar het hostel om andere schoenen aan te trekken, en iets luchtigers; het is namelijk behoorlijk warm hier! Toen één van m'n Duitse kamergenoten ontmoet. Daarna, op naar de Royal Botanic Gardens met lunch en een boekje. Lekker in de zon in het gras neergeploft, want hoewel het allemaal niet veel lijkt, ik loop alles en alles is ver (en dan niet een kwartier ver, zoals wij Nederlanders-die-niks-gewend-zijn denken, maar eerder een uur ver). Overdag was het echt warm, maar rond een uur of 4 (!!!) begint de zon al een beetje achter de hoge gebouwen te verdwijnen, en dan wordt het best wel koud (oja, het is hier winter.) Door de tuinen weer terug, nog een bezoekje aan St. Mary's. Door Hyde Park gelopen, door George Street weer terug naar het hostel. Gegeten met Dania en daarna onze eerste 'Goon' avond gehad. Goon is vrij typisch; goedkope wijn. Het is een doos met daarin een zak, met daarin 4 liter wijn. En populair, maar dat zullen jullie wel snappen. Met een bij elkaar geraapt zooitje mensen in een hostel kamer goon drinken, best wel tof dus. Daarna nog naar de 'Side bar' geweest, de bar onder het hostel. Was weer een gezellige backpacker-achtige avond!

Dinsdag; koffie gedronken met Dania. En daarna voelde ik me een beetje verloren. Geen drama hoor, maar af en toe niet weten wat je precies met jezelf aanmoet, dat gebeurt soms. Zeker als je ineens aan de andere kant van de wereld zit. En hoewel ik mensen heb leren kennen, is het toch wel heel anders dan thuis, met de vertrouwde leuke mensen in een vertrouwde omgeving. 'Waar ben ik aan begonnen'; het wordt al minder hoor, maar het is toch wel vreemd, een half jaar weg!Hoewel ik eigenlijk op kamerjacht wilde, ben ik maar met een boekje in Hyde Park gaan zitten. En toen voelde ik me al snel weer helemaal gelukkig, tussen de bomen en de vogeltjes en de Aussies. Zoals elke dag wordt het rond half 5 koud (en zoals elke dag had ik m'n jas natuurlijk niet bij me). Een beetje een toeristische route terug genomen, en toen was ik zomaar beland in en gigantisch winkelcentrum. Het valt van buiten niet zo op, maar in die enorme straten, zitten dus ook nog enorme winkelcentra verstopt! Plotseling betrapte ik mezelf erop dat ik aan het shoppen was. En hoewel ik wel echt nieuwe schoenen nodig heb (Birkenstocks lopen heerlijk, maar je krijgt wel koude voeten..), is winkelen toch niet het beste idee...

Want wat ik de mensen die ik gesproken heb wel verteld heb; het is hier echt gigantisch belachelijk mega krankzinnig duur. Binnen de kortste keren ben ik dus blut. Ik hoorde gisteren van een jongen die z'n laptop moest gaan verkopen om nog onderdak te kunnen hebben. Haha, nou dat heeft ook temaken met dat die jongen het allemaal niet waanzinnig goed heeft aangepakt, maar toch! (Het zal mij niet overkomen hoor, no worries). Maarja het is dus duur. Koffie? $4. Bier;$5,50. Brood; $4. Kamer? $210-$280 per WEEK. Sandwich; $9,50. Omrekenen durf ik niet eens, dus dat moeten jullie zelf maar even doen. De goedkoopste manier van leven is dus gewoon heel veel slapen, weinig eten, alles lopen, en de hele dag in het park zitten. Awesome. We klagen nogal veel over de prijzen hier, dat zullen jullie wel snappen. Maar je schijnt hier ook veel te verdienen, dus binnenkort maar eens op zoek naar werk.

Hoedanook, toen ik terugkwam gaan eten met Dania en Cookie, een Nederlandse jongen. Echt superlekkere wraps gemaakt! Maar terwijl wij zaten te eten is onze olie, zout en peper (die ik op het aanrecht had laten staan omdat iemand het wilde lenen) gejat. Sneu toch? Ik ontdekte ook dat er iemand, of meerdere mensen, mijn jam gebruiken, en dat het doosje met theezakjes leger is dan ik me kon herinneren. Leuk, dat hostel leven. Ik kan er niet echt mee zitten hoor, maar t is wel triest! Na het eten met Dania, Cookie en Hans (uitspreken als 'Hens', want hij is een Deen, die zeggen dat zo) in een hostelkamer een bioscoop nagemaakt (matrassen op de grond als bank, prullenpak op z'n kant en daar de laptop op) en een film gekeken; The girl with the Dragon tattoo. Oei wat een nare film. Toen ik terugkwam in m'n hostelkamer was ik er bijna van overtuigd dat m'n kamergenoten me wat aan zouden doen. Maar, dan hadden ze dat de dag ervoor al wel gedaan, bedacht ik, en toen ben ik lekker gaan slapen (en ik leef nog :) )

Vandaag heb ik de schoonmakers erop betrapt dat ze door m'n spullen zaten te snuffelen, haha. Ik kwam net uit de badkamer, en zag dat de deur open was. De vrouw zei 'Oh my God! Look at this!' Ze hield het zelfgemaakte poppetje omhoog, dat ik van Marijke mee gekregen heb. Ze ligt naast m'n kussen in haar eigen slaapzakje. Toen ik 'Hello!' zei, schrok de jongen die er stond zich wild. Haha, betrapt. Maar de vrouw vond het poppetje erg leuk, zei ze. Aap lag verstopt, net als het hart-kussen, en ook het badeendje en het rendier dat ik mee heb, heb ik maar niet laten zien.
Daarna gekeken naar kamers op internet, beetje rondgemaild. Na een tijdje is Ilonka, een ander meisje uit Groningen, ook aangekomen in het hostel. We krijgen al een hele Nederlandse gemeenschap hier! Ook gekeken bij een huis, waar we met z'n 5en zouden kunnen wonen, dat lijkt me wel heel leuk, maar we denken nog even na over het huis.

Dus, nu even relaxen en straks samen pizza eten in de bar beneden. Morgen ga ik verhuizen naar een andere kamer, een 10bed dorm. Ik heb er een paar gezien, (Onder andere die met het Goonfeestje...) Het zal wat onrustiger zijn. Maar ach, zolang het geen 9 Singaporeanen zijn, vind ik het wel best!

Hoe gaat het daar? Ik heb op Facebook alleen maar klachten gezien over het weer... (stelletje Nederlanders :P) De Australische winter is beter dan de Nederlandse zomer. Hm. Ik zal niets meer zeggen. Sorry.

xx Pipi

• 18 Juli 2012 - 08:53

Nynke:

Hey Pipi,

Leuk verhaal, al weer flink wat meegemaakt!! Geniet er nog lekker van, het weer en de Singaporeanen :)

Liefs ut Grunn
    Nynke

• 18 Juli 2012 - 09:48

Hel:

Hee Pipsel, mooie avonturen maak je mee en gezellig om ze te lezen. Je wordt al echt een globetrotter. Top om wat aanspraak aan een paar aardige mensen te hebben. Voor je het weet ben je imgeburgerd. Over 30 jaar zit jij ook aan het strand in een luxe villa met personeel naar voetballende autochtonen te kijken die elke dag met hun bamboestokken de doeltjes maken en tot het donker is spelen. Hoop dat je snel een eigen plekje en een baantje hebt,

Liefs,

Hel

• 18 Juli 2012 - 15:13

Niels:

Eerst naar Ethiopië en vervolgens naar Australië, dat prijsverschil merk je wel... Hier is het regen regen regen. Maargoed, leuk geschreven!

Niels

• 18 Juli 2012 - 22:18

Daphne:

Heerlijk zo'n pips reisverhaaltje lezen voor t slapen gaan;) Enne wat Australische zon deze kant op sturen graag!!

Xx

• 19 Juli 2012 - 15:01

Sanne:

Haha even snel lezen is er niet bij, heb dus maar een grote mok thee gezet en ben er toen goed voor gaan zitten :P

Super om te lezen hoe het daar is! Een hostel is inderdaad niet alles, maar je ontmoet iig veel leuke nieuwe mensen! Hopen dat je snel woonruimte vindt ;-)

Liefs

• 19 Juli 2012 - 16:09

Marijke:

Leuk Pip! Ik weet dat je inmiddels een kamer hebt en das heeeeel fijn! En het geeft helemaal niks dat je een beetje zuunig moet leven! Weet je ook eens hoe dàt is! Als de franse provider een beetje mee wil werken skeipen we morgen en wij hebben hier in de Jura helemaal geen klachten over het weer! En Sanne, even via deze weg: zie je dat het helemaal niet gek is om je moeder als vriend op facebook te hebben? Bisou Pip et à bientôt!

• 21 Juli 2012 - 05:28

Kees:

Hey Pipi,
    mooie verhalen! Geniet nog van de vrije dagen daar en het lekkere weer (hoewel...als ik waarbenjij.nu moet geloven wordt het vandaag niet bar zonnig in Sydney, wie weet weet Nederland dit te evenaren :) )
    Groet!!
    Kees.

• 21 Juli 2012 - 18:21

Jw:

Nou heel erg tak voor zo snel al weer een bericht. Blij om te horen dat alles goed gaat. Gaat er niets boven Sydney? Of geldt dat nog steeds alleen voor Groningen? Als je leuke nieuwe schoenen tegenkomt betaal ik de rechter.
    Gr. JW

• 25 Juli 2012 - 17:58

Laurie:

Wow pip, echt leuk dat de campus zo cool is. Volgens mij heb je het hartstikke gezellig. En leuk dat je al zoveel gezellige mensen om je heen hebt!

Ik ga snel weer verder naar het volgende verhaal!

Xx