Awesome - Reisverslag uit Sydney, Australië van Pipi Drijfhout - WaarBenJij.nu Awesome - Reisverslag uit Sydney, Australië van Pipi Drijfhout - WaarBenJij.nu

Awesome

Blijf op de hoogte en volg Pipi

02 Augustus 2012 | Australië, Sydney

Lieve mensen,

Alweer een week voorbij. Een week vol nieuwe dingen, dus de hoogste tijd om weer eens iets te schrijven!

Donderdag 26 juli. (Misschien een beetje overbodige informatie voor jullie aangezien het jullie niet echt veel uitmaakt wat ik op welke dag precies gedaan heb, maar het is voor mij overzichtelijker en ik vind het achteraf leuk om te weten;)) Ik moest even wat dingen uitzoeken voor de vakken die ik wilde volgen, omdat ik een rooster probleem had. Na wat zoeken op internet heb ik een vak gevonden dat ik kon wisselen. Dat geregeld bij de international office; je schrijft op een papiertje wat je wilt veranderen en ze gaan het voor je regelen. Wat een service. Maar het kan dus niet op internet (pluspunten voor Groningen). 's Avonds met allerlei mensen een pre-party bij Dania, want later de avond was een international party in een bar op de campus, dus konden we daar mooi samen heen. Erg gezellig, want iedereen nam mensen mee, dus dan ontmoet je weer allerlei nieuwe mensen. Pizza, pool, wijn en gezellige mensen. Topavond dus!

Vrijdag een poging gedaan om één van de badkamers schoon te maken. Het is een prima huis hoor, maar schoonmaken gebeurt niet zoveel. Ik kan heus wel ergens tegen maar dit... iewl. Na een uur in alle schoonmaakmiddel dampen had ik het wel weer gezien. Nog wat dingen geregeld mbt de vakken. 's Middags naar Dania, om samen met haar en Ilonka taart te bakken, want 's avonds hadden we een verjaardag. Met een groep gegeten in een restaurant; BYO, wat een uitvinding. Je betaalt $3 voor een leeg glas, en drinkt vervolgens de drank die je zelf meegenomen hebt. Daarna op stap geweest, wat weer ontzettend gezellig en lachwekkend was. Zo leuk om nieuwe plekken te ontdekken en mensen te ontmoeten! :)

Zaterdag eerst eens goed uitgeslapen, want daar hou ik wel van:) Daarna op zoek naar de Aldi; die hebben ze dus, en die is redelijk betaalbaar, zelfs als je er eerst buskaartjes voor moet kopen. Ik had niet helemaal super goed uitgezocht hoe ik er moest komen, maar uiteindelijk gevonden. Toevallig kwam ik Ilonka tegen, dus hebben we samen wat rondgeshopt in het winkelcentrum. De weg terug bleek wat lastiger, want toen we buiten kwamen (met heel veel boodschappen) was het donker, en de bussen reden blijkbaar niet meer... Na een poosje lopen en zoeken en vragen aan de huisbaas van Ilonka uiteindelijk de bus gevonden. Zie, alles komt toch altijd wel weer goed! 's Avonds mensen op bezoek om te eten, wat heel goed kan met alle ruimte die ik heb! Een grote keuken met alles wat ik nodig heb, en als ik iets mis mag ik het aan de huisbaas vertellen, dan komt ze het brengen. Aaah!

Zondag zou ik misschien van alles gaan doen met mensen, maar het kwam erop neer dat er niet zoveel gebeurde. Uiteindelijk met m'n kamergenote Sabrina naar de harbour gegaan, omdat we daar met onze andere huisgenoot Marcel de ferry zouden nemen naar Manly, een wijk aan de andere kant van het water dus, waar strand is en waar we vrienden van Marcel zouden ontmoeten om samen te eten en op het strand te zitten (in de kou, slecht plan...). Helaas wijzigden de plannen; omdat de ferry duur is wilden we toch met de bus, maar toen we bij de bus kwamen bleek de bus niet meer te rijden (of in ieder geval niet naar de plek waar wij heen wilden). We hebben een restaurant opgezocht en daar op het verwarmde terras gezeten. Later heeft Marcel (die woont hier ongeveer een jaar) ons nog een bar laten zien. Ook heb ik toen ontdekt dat de supermarkt op zondag tot 23.00 open is. Ik blijf het geweldig vinden. Misschien is zo'n grote stad toch wel wat voor mij (maar voorlopig zit Groningen nog in mijn hart hoor!).

Maandag, mijn eerste collegedag! De dag maar begonnen met huiswerk, hoe nerdy het ook is. Ik had namelijk nog geen college gehad, maar al wel huiswerk opgekregen, whiehoe. Maar het was erg interessant. 's Middags college 'Ethnography of Southeast Asia' van docent Robbie. Je spreekt hier docenten - of in ieder geval iedereen die ik heb gezien- aan met de voornaam. Wat ook heel normaal is, is om later binnen te komen. De docent gaat er gewoon vanuit dat er tijdens het college nog mensen binnen komen. De deur blijft gewoon open, en niemand kijkt ervan op als er na 40 minuten nog iemand binnenkomt. Het hoort bij de 'no worries' instelling. Voor dit vak staat op het programma; een dikke reader, 2 essays, een presentatie en een tentamen. Moet wel wat gebeuren dus! 's Avonds natuurlijk weer samen gegeten en daarna op naar Bondi, naar de volgende verjaardag! Bondi is heel tof enzo, maar het is wel ver uit de stad. Hoewel het weer erg gezellig was moesten we op tijd weer terug, omdat de laatste bus om 1 uur gaat. Het was nogal een avontuur om thuis te komen; met de auto zou het denk ik 20 minuten duren. Het kostte ons anderhalf uur. Hoe dat beter kan moet ik nog even ontdekken. Beter gewoon geen vrienden maken in Bondi (al is het in de zomer natuurlijk wel weer handig).

Dinsdag om 11 uur het volgende college, de tofste van allemaal: Meditation and Self-transformation. Toen mensen aan mij vroegen wat we daar gaan leren; 'Gaan jullie dan zitten mediteren enzo?' vond ik dat nogal een vreemde vraag. Nou het is een universiteit he, dus nee. Maar wat blijkt? Jawel! Tijdens de tutorials gaan we daadwerkelijk oefenen met meditatie. Tijdens de hoorcolleges bespreken we geschiedenis, filosofie, teksten etc over verschillende soorten meditatie en tijdens het werkcollege gaan we het uitproberen. Ik kan het niet genoeg zeggen; dat is echt Awesome. Verder hebben we nog een lange lijst met artikels om te lezen, 2 essays en een tentamen, dus we doen ook wel echt iets 'academisch'. Na college kwam ik Katrin tegen, een Duits meisje dat in Maastricht studeert (serieus, ik weet niet waarom ik alleen Nederlanders en semi-Nederlanders ontmoet) en ben samen met haar naar een Thais restaurant geweest; Thaise lunch voor $6,50, met gratis water, dat is nog eens een goede deal! 's Middags nog een poging gedaan om het huiswerk voor woensdag te doen, gezellig met mn huisgenoten in de keuken gehangen, en eens op een normale tijd naar bed gegaan.

Woensdag had ik het college waar ik me het meeste zorgen om maak(te); Sanskrit Research Preparation. Bij dat vaak gaan ze er daadwerkelijk vanuit dat ik wat kan (Sanskrit lezen) en hoewel ik dat in theorie ook zou moeten kunnen, weet ik nog niet hoe het uit gaat pakken. De docent is gelukkig heel erg aardig en heeft heel veel kennis van talen en boeddhisme. Er zijn slechts 2 mensen ingeschreven voor het vak (inclusief moi), en er zijn 4 of 5 mensen die erbij zitten uit interesse. Klein groepje dus. De docent maakte eerst een uitgebreid rondje voorstellen, en het lijken me allemaal hele aardige mensen. Het was nog maar een introductiecollege, wat ik aardig goed begreep, totdat hij erg enthousiast werd en steeds sneller ging praten. Ik kan het Engels over het algemeen goed volgen, maar als het accent te Australisch is en het tempo te hoog, dan wordt het toch wel een beetje gokken. Voor dit college mag ik kiezen; of 2 essays, of 1 grote. Het begint een beetje eentonig te worden, maar 's avonds kreeg ik weer mensen bij mij thuis op bezoek om samen te eten. We hebben ontzettend gelachen en heel onverantwoord grapjes gemaakt over Aziaten; er zijn er gewoon TE veel hier, is de conclusie, hoe hard het ook is. Ook andere nationaliteiten kwamen uitgebreid aan bod, ik zal er verder niet over uitwijden. Later de avond nog op zoek geweest naar een bar, waar we huisgenoten van Dania zouden zien. De eerste bar was vooral extreem veel geluid en mensen in het zwart - we voelden ons er niet echt op ons gemak. De tweede bar was gelukkig beter.

Donderdag - vandaag dus. College om 9 uur; Issues in Indigenous history. Iets dat dus niet echt bij mijn studie past maar aangezien ik een half jaar in Australie ben (en ook nog wel terug zal komen) leek het me wel een goed idee om iets van de geschiedenis te leren. Het blijkt allemaal erg gevoelig te liggen - erger dan ik dacht. De collegereeks lijkt wel heel interessant trouwens. Reader gekocht (minder dik dan de andere, maar het zal nog steeds wel een klus worden) en m'n studentenkaart opgehaald, waardoor ik nu met 50% korting met het OV kan (en kan printen, legaal tentamens mag maken, etc, maar dat is voor de meeste mensen bijzaak). Nog maar weer eens Thais gegeten met Katrin en Claudia, een meisje uit college. 's Middags een tutorial van het vak van vanmorgen. De bedoeling is dat je dan in discussie gaat. Wat heel interessant is, maar waar het probleem van allerlei verschillende Australische accenten door elkaar wel speelt. Maar dat went vast snel genoeg (hoop ik). Vanavond zou ik eigenlijk weer mensen ontmoeten om te eten maar ik heb deze keer gekozen voor een avondje vrij. Allemaal heel gezellig hoor, maar even een avondje rust is toch ook wel fijn. En dan kan ik tenminste weer eens iets op waarbenjij.nu schrijven.

Ik zal het nog druk krijgen, met 8 (Engelse) Essays en grote bergen met tekst om te lezen. Maar ik zal niet te hard studeren hoor, want daarvoor ben ik niet in Sydney, dat is me inmiddels wel duidelijk!

Nu heb ik weekend, want op vrijdag ben ik altijd vrij! Er zijn weer allerlei plannen maar die zullen zoals elke keer wel weer veranderen. Dus dat horen jullie volgende keer wel weer!

Vanacht heb ik gedroomd dat ik me vergist had bij het boeken van m'n vliegticket, en dat ik ineens begin september al naar huis moest. Ik was ineens weer thuis en ik was erg overstuur. Ik denk dat het genoeg zegt over mijn ervaringen hier. Aan het begin had ik wel mijn twijfels, dat hoort erbij. Maar nu weet ik het zeker; leven als exchange student in Sydney is... awesome.

xx Pipi

  • 02 Augustus 2012 - 13:24

    Nynke:

    Pipi,

    Klinkt echt super leuk allemaal!! Je geniet lekker en voelt je dus al helemaal thuis.
    Maak er een top tijd van meis, skypen binnekort??

    Liefs
    Nynke

  • 02 Augustus 2012 - 16:57

    Sanne:

    Ik mis de "vind ik leuk" knop hierzo :p Ik vind het supertof wat je daar allemaal doet ;-) Liefs! Sanne

  • 03 Augustus 2012 - 01:53

    Marijke:

    kweetniethoor, maar volgens mij is de boodschap 'don't study, get involved' helemaal goed binnengekomen! leuuuuuk! en gelukkig heb ik de foto's op facebook kunnen zien (met dank aan mijn helpdesken!) fijn weekend en het is echt leuk om een kijkje in je dagboek te kunnen nemen! dikke kus m

  • 07 Augustus 2012 - 12:03

    Jantien:

    Hai Pip,

    Nou, zo te horen gaat het helemaal goed daar. Als je tips nodig hebt over schoonmaak dan hoor ik het wel!
    Veel plezier meid en blijf vooral veel plezier maken.

    Liefs jantien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Sydney

Studeren in Sydney

.

Recente Reisverslagen:

20 December 2012

In Australie is alles groter.

09 November 2012

The wonder that is Australia

03 September 2012

Sydney in het dagelijks leven

10 Augustus 2012

Overgevoelige Australiers (racistische Europeanen)

02 Augustus 2012

Awesome
Pipi

Actief sinds 13 Feb. 2009
Verslag gelezen: 159
Totaal aantal bezoekers 29433

Voorgaande reizen:

28 Juli 2014 - 28 Juli 2015

Australië #3: Working Holiday

21 December 2012 - 21 Januari 2013

India

10 Juli 2012 - 20 December 2012

Studeren in Sydney

10 April 2009 - 30 Juli 2009

Thailand & Australie

17 Februari 2009 - 16 Maart 2009

Een maand door Europa

Landen bezocht: